tirsdag 14. februar 2017

Barneveske i rufseteknikk


Morsomt hvordan ting blir til noen ganger. 
Denne lille barnevesken sydde jeg fordi jeg ble inspirert av et lass med dongeri- og flanellbukser jeg fikk av Anita. Se forrige innlegg. Sommerfuglen kunne kanskje vært litt mindre, men jeg synes vesken ble fin. Den er dekorert likt på begge sider.

Mønsteret er mitt eget. Jeg sydde en slik veske i begynnelsen av min bloggtid, se her. Den lages ved å klippe 8 kvadrater på 10 x 10 cm av hovedstoffet og det samme av fòret. Har brukt platevatt på 8,5 cm inni. Når figurene er applikert legger jeg de tre lagene oppå hverandre og syr fra figurene og ut til hvert hjørne. Bruk en linjal fra hjørne til hjørne og tegn opp. Sidene og bunnen er hele stykker, også i 10 cm bredde, lengden tilpasses. Klipp også til fòr i samme størrelse og vatt noe mindre. Syr også her fra hjørne til hjørne. Har brukt sømrom på 0,6 cm. 


Hanken er sydd sammen av to stoffer. Hanken kan lett bli for tykk med bare dongeri, fint å kombinere med et tynnere stoff. Hanken er laget ved å klippe 6,5 cm bredde av dongeristoffet og 4,5 cm bredde av det rutete stoffet. Sys sammen rette mot rette i hver ende, vrenges til retten, presses og sy en stikning i hver side. 


Lurte veldig på hvor lang hanken skulle være, om jeg skulle lage en håndveske eller en skulderveske. Har du et tips?


En stor trykknapp lukker vesken. Fòret er sydd av en flanellbukse.
Rufseteknikk vil si at sømrommene klippes hakk i, og den får et rufsete utseende etter vask i vaskemaskinen, gjerne i tørketrommel også. For å mer rufser kan du ha større sømrom, for eksempel 1,2 cm (også lettere å klippe hakk), men da bør nok kvadratene forstørres.


Dotten er som vanlig med. Ser ganske rufsete ut den også, ligner på en sau. Den er mye ute nå som den har fått katteluke, og det blir det pels av. :)


Lillafargene ser mer riktige ut her. Uglemønsteret har jeg laget. Pupillene lager jeg ved å stryke vlisofix på stoffet og bruke en hullemaskin. Litt pirkete å sy rundt smådelene. Her ser du vesken før jeg vasket den 2 ganger på 40 grader. Bruker en vaskepose på grunn av alle småtrådene. Bruker du en tørketrommel blir den enda mer rufsete. Og legg gjerne noen dongeribukser sammen med vesken, så hjelper det også.

Her skinner sola. og jeg skulle vel ha vært ute en tur, men liker meg best inne når det er kaldt.

Ha en fin dag! :)
post signature

3 kommentarer:

  1. Så tøff! Rufseteknikk har jeg aldri prøvd men skal jammen forsøke meg på noe!!

    SvarSlett
  2. Den ble tøff! Gøyalt med den teknikken :)

    SvarSlett
  3. Hei, takk for før som jeg fikk i posten i dag, og hyggelig brev. For en koselig overraskelse. Flink og sy er du også ser jeg (har ikke vært her inne før, men så at det var lenge siden du hadde lagt ut noe på hagebloggen). Gleder meg til å så frøene, det blir spennende. Vi snakkes, ha en fin dag, hilsen Ingeborg (ps det kan være du får denne to ganger, for melding forsvant første gang jeg prøvde).

    SvarSlett