torsdag 2. juni 2011

Streptocarpus


Det norske navnet på denne flotte planten er Vrifrukt. Er ikke blomsten nydelig! Det er to blomster på den lange stilken. Jeg fikk tre stiklinger (blader) av Reidun i vinter en gang, og har ventet spent på hvilken farge denne, som blomstret først, fikk .. Fant en svart bakgrunn i hagen (grilltrekket .. :)) for å få frem mest mulig riktig farge.

Stell: Halvskygge, jeg har den i et nordvendt vindu, holdes moderat fuktig, gjødsles annen hver uke i vekstperioden. Holdes kaldere, tørrere og ingen gjødsel om vinteren.

Det er veldig enkelt å lage nye planter: Ta et blad og sett i fuktig jord, du kan også dele det opp, så du får flere planter. Enten på langs, over og under midtnerven, og sette hver av bladhalvdelene i jorden. Eller du kan dele et blad på tvers av bladnervnen, hver bit på ca 3-4 cm. Det kan ta noen uker før det skjer noe ..

På nettet finnes mange flotte bilder og mye informasjon om denne planten. :)



Blomsten har lilla striper inni.


I virkeligheten er rosafargen litt lysere. Stilkene er kortere på denne typen.


Nydelig denne også ..

18 kommentarer:

  1. Nydelige blomster :-)
    Det bor en liten gartner i deg.
    Ønsker deg en strålende dag.
    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for nyttig informasjon både om selve planten og om stell av den. Snålt at det kan bli så mange fine blomster av ett blad! God helg til deg! Klem Siri:-)

    SvarSlett
  3. En slik har jeg også. Min får hvite blomster, men blomstene lar vente på seg i år. Tusen takk for gode råd om stell av planten! Tror nok jeg har forsømt den litt...

    SvarSlett
  4. Så fine! Var virkelig flotte blomster på den.

    SvarSlett
  5. Hei!
    Har funnet bloggen din på nettet; Den var veldig fin! grunnen til at jeg er søkte er at jeg ønsket å vite om noen kan ha en løsning på et problem jeg har: om noen har et råd mot brune blader/ flekker. Jeg har i mange år har friske flotte blomster med i fjor og i år har dette kommet mer og mer! jeg har hatt plantene i 35 år.håper på svar
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Helt NYDELIGE!! :)
    Klem fra Cathrin

    SvarSlett