fredag 1. november 2019

Tykk og god pizzabunn



Fikk lyst til å dele oppskriften på en pizzabunn jeg ofte lager på fredagene.
 Oppskriften er enkel, eltefri, og pizzabunnen blir veldig god :) 

Pizzabunn:

8 dl hvetemel (480 g)
2 pk tørrgjær
1 ts salt
4 dl lunkent vann
4 ss (60 g) smeltet bremykt/smør/margarin

------------------------------------

Rør sammen det tørre, hell i lunkent vann og smeltet smør.
Rør deigen sammen. Heves på et lunt sted med plast/klede over, gjerne over vannbad, ca 30 min. Jeg bruker hevefunksjonen i ovnen.

Dryss litt mel over og samle deigen sammen.  Trykk deigen ut på bakeplaten, dryss på litt mer mel, om den er klissete. Etterheves med fyll ca 10-15 min.

Stekes midt i ovnen på ca 210 grader i 34 minutter (perfekt i ovnen jeg bruker) 
Prøv deg frem!

Jeg bruker tomatpure på bunnen,  deretter bruker jeg på min side av pizzaen,  løk, rød-, gul og grønn paprika, grønn og sort oliven.  provance krydder hvitløkspulver og ost på toppen.

.....................................................................

I dag er det Verdens vegandag 💓

Jeg er ikke veganer, men synes det er veldig fint at mange er det. Selv har jeg ikke spist kjøtt på snart ett år, og kjøper stadig flere vegetariske og veganske matvarer. 
Grunnen til det er at jeg er glad i alle dyr.


Ha en fin dag! :) 
post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar