fredag 7. oktober 2011

Sy pute med glidelås i bunnen

Har du lyst til å sy en pute som kan brukes på begge sider, er glidelås i bunnen tingen.

Husk å vaske og stryke stoffet først!

Klipp ut forstykke og bakstykke, hver på 40 x 40 cm.
Lag gjerne en mal i papp/papir. Glidelås: 30 cm
Innerpute: 40 x 40 cm

Et tips:
Jeg bestilte en glassplate (4 ml tykk) med disse målene, da er det veldig enkelt
å finne ut hvor man skal klippe i forhold til mønstrede stoffer. Plast er dyrere.

Brett inn ca 0,6 cm mot vrangen i bunnen av hvert stykke, og press.

Glidelåsen festes med knappenåler på bunnen med forsiden ut. Det kan være bedre å sette knappenålene på tvers for å unngå at stoffet glir, eventuelt tråkle.

Festes midt på stykket.

Sy ca 2 mm fra glidelåsen. Jeg bruker en glidelåsfot, men det er kanskje ikke helt nødvendig her. Flytt glideren (den saken du trekker i) etter behov.

Viktig at stykkene ligger rett ovenfor hverandre.
Fest det andre stoffstykket også, med knappenåler til glidelåsen. Glidelåsen kan være lukket omtrent hele tiden, bare flytt på glideren om den er i veien.

Hele glidelåsen er sydd i. Fest på eventuell navnelapp nå.
Fest bunnen sammen med knappenål og sy den ene siden (opp fra bunnen). Deretter den motsatte siden.
Pass på at glidelåsen må være åpen når toppen syes igjen.
Bruk knappenåler og eventuelt tråkle først.

Denne foten har en kant på høyre side som følger stoffkanten, slik at avstanden alltid blir 0,6 cm. Tror det er en quiltefot. Bruker denne veldig mye.

Har sydd rundt de tre sidene.
Forsterk sårkantene med sikksakk.


Bunnen: Har sydd en søm ca  2 mm fra kanten og inn mot glidelåsen i hver side. Ta eventuelt de siste stingene for hånd, om du synes det er vanskelig å komme til.

(En annen måte å sy bunnen på, er å sy i bretten inn til   glidelåsen, men da må det gjøres før du syr sidene.
Har ikke prøvd det.)

Og nå kommer det morsomste! :)
Vreng putetrekket med rettsiden ut, rett ut hjørnene med den butte enden av en blyant f.eks. og sett  innerputen på plass.


Slik ble det ferdige resultatet!

Har du fått et lignende resultat?
Gratulerer!! :D

Puta sett fra undersiden ..  men det skjønte du sikkert .. :)

Dette er min første syveiledning. Synes det er veldig koselig om du lenker til dette innlegget om du bruker veiledningen!

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger! :)


Ha en god helg! :)

-----------------

Se en annen pute her.

18 kommentarer:

  1. Hei Lisa :)

    Flott syveiledning, en av e bedre jeg har sett! godt gjort at den ble så bra første gangen :-)
    Blir like imponert hver gang jeg ser hva folk får til, spesielt de norske damene, så fortsett med den flotte jobben:-)

    God helg, hilsen Silje.

    SvarSlett
  2. Kjempefin pute og tusen takk for beskrivelse av hvordan du gjør det:)Må nok prøve meg på ein slik etterhvert:)God helg ønskes til deg:)

    SvarSlett
  3. Flott beskrivelse med kjempefine bilder! Jeg trenger ikke mer veiledning enn denne for å få det til! Nå skal jeg sannelig se om jeg kan få gjort ferdig den halvferdige puta jeg har liggende. Det stoppa da jeg kom til glidelåset... God helg! Klem

    SvarSlett
  4. Hei Lisa
    Instruksjonene for sy puten er lett å forstå, bildene forklarer vanskelighetene godt!
    Jeg ønsker deg en avslappende helg, Hilsen fra Wilma

    SvarSlett
  5. Lettfattelig og god beskrivelse! Kjekt å lage puter som kan brukes på begge sider!
    God helg!

    SvarSlett
  6. hakket mer ordentlig enn når jeg syr i glidelås gitt. om jeg da i det hele tatt syr i glidelås.

    brum-brum, skal der sys så skal der gå fort. hehe. (og rister litt på hodet og er glad for at mor ikke leser dette...)

    SvarSlett
  7. Så smart pute, og takk for fremgangsmåten:)

    SvarSlett
  8. Så flott den ble1
    Blir så imponert over dere sydamer jeg altså!

    SvarSlett
  9. Det var en smart fremgangsmåte! Jeg syr alltid glidelåsen på til slutt, dette var jo mye enklere! :)

    SvarSlett
  10. Så flott pute og stoff .D
    ---Ha en fin Søndag -----

    SvarSlett
  11. Så fint med veiledning på å sy glidelås! Den er lagret i mine favoritter.
    Kjempefint stoff i den blå retoputa!

    SvarSlett
  12. Kjempefin pute, og en god beskrivelse av fremgangsmåten :-)

    SvarSlett
  13. Finfin veiledning. Endelig sitter glidelåsen pent i puta. Takkogtakk!

    SvarSlett