onsdag 29. november 2017

Sy duk med fine hjørner


Jeg har nettopp lært meg teknikken med å sy fine hjørner. Holder på sy en del stoffservietter. Innlegg om dette kommer senere. Da jeg så på de fine nye gryteklutene, fikk jeg lyst til å sy en liten duk til brødkurven. Jeg har jo mer av stoffet jeg har brukt på bladene. 

Tenkte noen kunne ha nytte av å se hvordan jeg gjør det. 


Jeg kuttet et stykke på 40 x 40 cm. Bretter inn 2,5 cm rundt. Har lagd meg en liten pappmal som jeg synes er veldig praktisk å bruke. Bruker bare enden. Setter knappenåler øverst på kanten, slik at det er lett å stryke/presse kanten. Ta ut nålene og ta neste kant.


Når du bretter ut hjørnet, vil det se slik ut.


Klipp rett over hjørnet.


Brett hjørnet, slik at resten av den lille firkanten du klippet dannen toppen av bretten du nå lager.
Har markert "firkanten" med knappenåler, da den kan være vanskelig å se på bildet. Press med fingeren.


Så bretter du inn stoffet på hver side, inn til brettekanten du fikk da du strøk til å begynne med. Press godt med fingrene, gjerne et stykke bortover. Fest med knappenål.


Deretter er det bare å dandere de to kantene mot hverandre. Fest med knappenål. Og ta ut nålene på undersiden av stoffet.

Stoffet langs kantene er lett å brette inn mot strykekanten, fest med knappenåler.


 
Jeg fester hjørnene sammen med et par sting, før jeg syr rundt. Tråden fjernes lett etterpå. Anbefaler å bruke en annen farge enn stoffet. Synes det er enklere å sy hjørnene enn når det sitter knappenål der.


Sprikende hjørner er ikke pent.


Syr kantene sammen med 2-3 små sting for hånd. Har prøvd meg på usynlige sting flere ganger, uten veldig godt resultat. Men, synes dette blir bra nok.

Skulle hatt nybakte rundstykker nå :)

Ha en god dag! :)
post signature

28 kommentarer:

  1. Så hjemmekoselig og fint Innlegg mamma!! :D
    Klem fra Cathrin :)

    SvarSlett
  2. I like your blog,I sincerely hope that your blog a rapid increase in
    traffic density,which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    uplay365

    SvarSlett
  3. Takk for fin veiledning. Jeg skal sy en duk nå, og dette vil hjelpe masse 😊

    SvarSlett
  4. Takk for den fine veiledningen!

    SvarSlett