tirsdag 16. januar 2018

Fra tunika til kjole


Jeg hadde en brun tunika i et tynt og luftig stoff. Nå som jeg har laget kjole av den, kommer jeg til å bruke den mye mer. Jeg bruker kjole hver dag, liker ikke bukser. Skal se om jeg finner noe mer i skapet jeg kan gjøre om. Gøy! :)


Kanten jeg sydde på nederst er et mellomtykt dongeristoff., som også gjør at det brune stoffet henger penere. Sydde på en brun pyntebord som var på symaskinen, for å binde delene mer sammen. Når du forlenger en kjole eller skjørt er det viktig å følge skråen som er på plagget. Heldigvis så jeg dette før jeg begynte å sy. Jeg gjorde det enkelt her, sydde sikksakk i overkanten på det blå stoffet, presset 1 cm inn, og bare sydde den på retten akkurat slik at jeg skjulte sømmen på det brune stoffet. 


Sydde på en sommerfugl i samme stoffet som på nederkanten. Selv om det også er mye blått i blomstene, synes jeg det ble fint. Sydde på et brunt skråbånd som dekker den stygge skjøten som ble da jeg først bare klippet over her, og prøvde å ha det blå stoffet som en stripe der i stedet. Det ble kjempestygt, på grunn av at det blå stoffet er tykkere, ble det bulkete og rart.  Trodde jeg var lur. :)


Ha en god dag! :)
post signature

3 kommentarer:

  1. Så fin og koselig kjole du har fått, og som ingen har maken til. Det er så gøy med redesign.

    SvarSlett
  2. Så fin kjolen ble. Du er så smart som kommer på å fikse på klærne som henger i skapet. Takk for tipset om den håndarbeidsbloggen. Samboeren til sønnen min er begynt å sy klær, så dette tipset deler jeg videre til henne. Ha en fin uke! :-)

    SvarSlett
  3. det var en god måte å få brukt tunikaen, flink du er! Ha en herlig søndag og happy sewing!

    SvarSlett